Proč se starat o výběr hodinek

Říká se, že některé dárky může dostat každý muž bez rozdílu a ve výčtu těchto dárků většinou nechybí hodinky (spolu s dobrým vínem a kvalitním plnícim perem).

 

Další okřídlené rčení označuje hodinky za jediný šperk, který by měl muž nosit (s výjimkou spony do kravaty a snubního prstenu ovšem). Ať se na tato tvrzení podíváme jakkoliv, nejsou příliš nadsazená. Bohužel kultura hodinek nás po celou éru komunismu míjela a teprve pro roce 1989 se dá hovořit o tom, že se k nám dostávají i hodinky provenience mimo "socialistický blok" – což ovšem neznamená, že by se spolu s tím vrátila i kultura hodinek jako pánského šperku. Náramkové hodinky jsou dnes v našich myslích spíše laciné "zlaté" hodinky Q&Q, masivní digitálky s plasovou obroučkou G-Shock, v lepším případě pak značky Citizen nebo Seiko. Nic proti nim – i tyto hodinky plní svoji úlohu, tou ale rozhodně není representovat muže, jako spíše oddřít tvrdou práci tam, kde by kvalitní a drahé hodinky mohly přijít k úhoně. S dobrými hodinkami je to jako s jakýkoliv jiným dobrým tovarem – člověk se jim nejdříve musí naučit porozumět, aby ocenil kvalitu.

I u hodinek je tedy dobré začít s levnějšími modely a postupně stoupat s tím, jak se člověk naučí doceňovat jejich krásu a smysl – je to asi tak stejné, jako s vínem nebo auty, také by člověk neměl začínat s tím nejlepším, protože ho to bude stát zbytečně mnoho peněz, aniž by tomu přišel na chuť a kouzlo. Hodinky jako dárek by měly být (ba přímo musí) úměrné svému nositeli. Je asi jasné, že masivní zlaté hodinky nejsou vhodné pro děti, zatímco ředitel banky by s mohutnými plastovými digitálkami vzbudil pozornost spíše nežádoucí. Jenže nejde jen o věk a pracovní postavení, jako spíše o osobnost nositele a také o příležitost. Jiné hodinky se hodí na událost sportovní, jiné zase na událost společenskou, určitým typem hodinek může dát nositel ale i na společenské události najevo, že jeho hobby je potápění a je aktivním sportovcem, jiným zase uměřenou strohost.

Ačkoliv v české společnosti to zatím zní nadneseně, hodinky mohou o svém nositeli prozradit mnohé i člověku jen mírně obeznámenému s jejich řečí. Proto patří pozorování hodinek k obchodním rituálům v zemích, kde obchodnické tradice nepřerušila éra komunismu. Zatímco se totiž na společenské či obchodní setkání vyžaduje prakticky unifikovaný typ obleku, ve volbě hodinek (podobně jako kravat) panuje možnost odlišit se a dát svým partnerům záminku k dalšímu hovoru. Například modely Breitling Windrider dávají najevo vaši zálibu v létání, oproti tomu modelová řada Aeromarine téže firmy vás přihlásí k příznivcům jachtingu. Asi už jste také slyšeli nějakou historku (dnes už spíše městskou legendu) o tom, jak pár českých obchodníků přijelo do Německa na jednání, sedli si za stůl a jejich německý protějšek se jim podíval na hodinky na ruce a řekl, že s takovými vidláky jednat nebude. Jistě, tyto historky jsou nadsazené, jádro pravdy se v nich ale skrývá.

V obchodním světě je tolik firem či lidí, kteří nabízejí vlastně totéž, co vy. A otázka je, proč by si protistrana měla vybrat právě vás. Kromě toho, že vaše nabídka splňuje určité finanční parametry (které jsou často velmi vyrovnané), musíte také působit důvěryhodným dojmem. I nás by asi překvapil špinavý a páchnoucí zástupce parfumářského giganta, proto nebuďme překvapeni, že zahraniční partner zaregistruje, jaké hodinky máte a zřejmě se zamyslí, podle čeho jste je volil, pokud se setká s nějakou netradiční volbou. Co ho asi napadne, když uvidí laciné hodinky od noname asijského výrobce, jimž oprýskává tenká vrstva zlata? Jste si jisti, že ho nenapadne něco na způsob "navrch huj, vespod fuj"? Cílem tohoto serveru je pomoci v kultivaci hodinářské kultury v českých krajích. Tak, jako jsme se již naučili, že fialová saka nepatří k seriosnímu obchodníkovi a k obleku nejsou vhodné ani bílé ponožky, ani sportovní boty, měli bychom na něco podobného pamatovat i u hodinek a měly bychom si tyto zvyklosti osvojit. Hodinky, jakkoliv jsou drobností, doplňují celkový obraz svého nositele a je zbytečné svůj obraz a image kazit jejich nevhodnou volbou.